.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

زنان

بخشى از گفتارى که پس از جنگ جمل و ناروائیهاى عایشه درباره زنان بیان فرمود :

از زنان بد پرهیز کنید و از خوبهاشان پروا گیرید ، در کارهاى نیک فرمانشان نبرید تا از شما نخواهند که در بدیها پیروشان باشید .

سرشت‏هاى انسان

از سخنان امام درباره سرشتهاى انسان .

در وجود انسان نیروهائى از حکمت و غرائزى متضاد ، ایجاد شده است ، اگر امیدوارى به او روى آورد بطمع مى ‏افتد و چون طمع او را به هیجان آورد به حرص و آز کشانده میشود ، اگر غضب ، بسختى به او روى آورد خشمگین مى ‏گردد و اگر راحت و خشنود شود ، خود را از خطرها ، نگاه نمى ‏دارد ، اگر ترسى به او رسد به هراس و پروا میافتد و اگر آسایش یابد ، دچار بى ‏خبرى مى‏شود ، اگر سرمایه‏اى بچنگ آورد بخوشگذرانى میپردازد و اگر اندوهى بسراغش آید ، آه و ناله و زارى برسوائیش میکشاند ، اگر اندوه تنگدستى به او رسد گرفتار بلا میشود ،و اگر گرسنگى سراسیمه ‏اش کند از ناتوانى زمینگیر میگردد و اگر شکمش خیلى سیر شود در دو بیمارى برنجش مى ‏اندازد ، پس هر تقصیرى برایش زیانبخش و هر زیاده ‏رو‏یى برایش تباهگر است .

سرشت آفرینش

خطبه ‏اى از امام که نشانگر دریافت ژرف او از سرشت آفرینش و احوال دنیاست .

اى مردم شما در این دنیا آماج تیره‏هاى مرگ و ناگواریهائید که خوردن و آشامیدنش گلوگیر است . و هر بهره‏اى که از آن برگیرید بهره‏اى دیگر را از دست میدهید و هر روز که از عمر خود را دریابید روز دیگرتان نابود مى ‏شود و آنچه از این خوان ناپایدار بخورید ، سهمى از روزى خود را از دست میدهید و هر اثرى از آن را که زنده بدارید اثرى دیگر در برابرتان مى ‏میرد و آنچه از آن تازه بدارید ، بخشى دیگرش بکهنگى میگراید و اگر گیاهى در این کشتزار بروید با زردروئى به دروگاه مى ‏افتد ، پیشینیان که ریشه‏ها بودند در گذشتند و ما که شاخه‏هائیم باقى ماندیم و شاخه‏ ها هم پس از گذشت ریشه‏ ها پایدار نمى ‏مانند .

سفارشى ارزنده

پیش از آغاز جنگ صفین بسپاهیانش چنین سفارش فرمود :

شما در جنگ پیشدستى نکنید و بگذارید آنها نبرد را بیاغازند ،چون خدا را شکر که شما بر حق هستید و اگر از جنگ باز ایستید و آغاز کشتار را به آنها واگذارید ، حجتى دیگر را بر آنها تمام کرده‏اید ، پس اگر به نیروى الهى بر آنها دست یافتید و فراریشان دادید ، فراریها را مکشید و بر زخمیها نتازید و ناتوانها را از پاى نیندازید و به زنها اگر چه بشرف و ناموس شما دشنام دهند و فرمانروایانتان را ناسزا گویند آزارى نرسانید .

منبع: سایت balaghah.net

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی