.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

ترجمه خطبه های 56 - 60 نهج البلاغه ( شهیدی )

خطبه 56-به یاران خود

به یاران خود همانا پس از من مردی بر شما چیره شود، که گلویی گشاده دارد و شکمی فراخ و برون افتاده. بخورد هر چه یابد و بجوید آن چه نیابد. اگر توانید او را بکشید، و نتوانیدش کشت. او شما را فرمان دهد تا مرا دشنام گویید و از من بیزاری جویید. اما دشنام، مرا دشنام دهید که برای من زکات است و برای شما نجات. اما بیزاری، از من بیزاری مجویید که من بر فطرت مسلمانی زادم، و در ایمان و هجرت از همه پیش افتادم.

خطبه 57-با خوارج

درباره خوارج سنگ بلا بر سرتان ببارد، چنان که نشانی از شما باقی نگذارد. پس از ایمان به خدا و جهاد با محمد مصطفی (ص) بر کفر خود گواه باشم.؟! اگر چنین کنم گمراه باشم، و در رستگاری بیراه. کنون گمراهی را راهنمای خویش و راه گذشته را پیش گیرید، همانا که پس از من همگیتان خوارید و طعمه شمشیر برنده مردم ستمکار، که این رفتار را سنت شمارند و شما را از میان بردارند (گفته امام (ع) و لابقی منکم آبر، آبر را به با و را کرده اند، گویند: رجل آبر آن که خرما بن را اصلاح کند، و آثر نیز روایت شده و آن به معنی کسی است که حدیث روایت کند، و این نزد من درست ترین وجه ها است. گویی امام (ع) می فرماید: کسی از شما مماند که حدیث شما را باز گوید! و آبز نیز روایت شده است، و آن به معنی جهنده و هلاک شونده است.)

خطبه 58-درباره خوارج

و آن حضرت فرمود چون آماده جنگ خوارج شد، بدو گفتند آنان از پل نهروان گذشتند. کشتنگاه آنان این سوی نطفه است. به خدا، که ده کس از آنان نرهد و از شما ده تن کشته نشود. (از نطفه، آب نهر را خواهد، و آن فصیح ترین کنایت از آب است، هر چند آب بسیار باشد،).

خطبه 59-خبر دادن از پایان کار خوارج

و آن حضرت فرمود (و چون خوارج کشته شدند، گفتند، ای امیرمومنان! همگی کشته شدند. فرمود:) هرگز! به خدا که نطفه هایند در پشتهای مردان و زهدانهای مادران. هر گاه مهتری از آنان سر بر آرد، از پایش دراندازند، چندان که آخر کار مال مردم ربایند و دست به دزدی یازند.

خطبه 60-در باب خوارج

و آن حضرت فرمود پس از من خوارج را مکشید. چه آن که به طلب حق درآید و راه خطا پیماید همانند آن نیست که باطل را طلبد و بیابد و بدان دست گشاید.، (معاویه و اصحاب او مقصود است).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی