.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

ترجمه خطبه های 61 - 65 نهج البلاغه ( شهیدی )

خطبه 61-هشدار به کشته شدن

از سخنان آن حضرت است چون از ناگهان کشته شدنش ترساندند مرا پوششی استوار است که از جانب کردگار است. چون عمرم سر آید از هم گشاید و مرا تسلیم مرگ نماید. آن گاه، نه تیر روی برتابد و نه زخم بهبود یابد.

خطبه 62-نکوهش دنیا

و از خطبه های آن حضرت است هان! دنیا خانه ای است که از گزند آن ایمنی نیست، مگر هم در آن خانه. کاری کنند که توشه آخرت است نه به کار دنیا پردازند چه آن مایه حسرت است. مردم به دنیا مبتلایند، و به بوته آزمایش درآیند. پس آنچه برای دنیا گرفته اند، حساب آن بکشند، و از آنان بستانند، و آنچه برای جز دنیا به دست آورده اند، بدان رسند و در نعمت آن بمانند. دنیا در دیده صاحب خردان، چون سایه پس از زوال است، که گسترده ناشده در هم رود، و افزون نشده کاهش یابد.

خطبه 63-تشویق به عمل صالح

و از خطبه های آن حضرت است بندگان خدا! از نافرمانی خدا بپرهیزید، و پیش از رسیدن اجل به کار برخیزید. آنچه را برای شما می ماند، بدان چه از دستتان می رود بخرید. دنیا را واگذارید و کردار نیک را با خود ببرید بار بربندید که شما را در این خانه نمی گذارند پی در پی به رفتن از آن وا می دارند آماده مرگ باشید که آینده است و سایه خود بر شما افکنده است. چون مردمی باشید که بانگ بر آنان زدند و بیدار گشتند، دنیا را ناپایدار دیدند و از سرآن گذشتند، آخرت جاویدان را گرفتند و جهان فانی را هشتند. چه خدای سبحان شمارا به بازیچه نیافرید، و به خود وانگذاشت، تا هر چند که خواهید در دنیا به سر برید. میان شما تا بهشت یا دوزخ فاصله اندکی است که جز رسیدن مرگ نیست. مدت زمانی که چشم بر هم زدنی کوتاهش سازد، و آمدن ساعت مرگ بیخ و بن آن را براندازد، چه کوتاه مدتی است، و غایبی مرگ که گذشت شب و روز آن را می خواند، سزاوار است شتابان باز آید، و پیکی راکه مژده رستگاری یا پیام نگونبختی و خواری همراه دارد، نیک پذیره شدن شاید. پس، در دنیا از دنیا چندان توشه بردارید که فردا خود را بدان نگاه دارید. پس، بنده باید پروای پروردگار دارد، خیرخواه خود باشد و پیش از رسیدن مرگ توبه آرد. بر شهوت چیره شود، و رهایش نگذارد چه مرگ او پوشیده است و آرزوی دراز وی را فریبنده، و شیطان بر او نگهبان و هر لحظه گمراهی اش را خواهان. گناه را در دیده او می آراید، تاخویش را بدان بیالاید، که: بکن و از آن توبه نما! و اگر امروز نشد فردا، تا آن که مرگ او سر برآرد، و او در غفلت خود را از اندیشه آن فارغ دارد. دریغا و پشیمانیا! بر آن در غفلت به سر برده روزگار تباه، و عمر وی بر این تباهی و غفلت گواه. از خدای سبحان خواهانیم که ما و شما را از کسانی بدارد که نعمت، آنان را به راه سرکشی در نیارد، و هیچ چیز از اطاعت پروردگارشان مشغول ندارد، و پس از مرگ اندوه و پشیمانی به آنان روی نیارد.

خطبه 64-در علم الهی

سپاس خدای را، که صفتهای او همیشگی است، و حالی از او را بر حالی پیشی نیست، تا در آغاز باشد پیش از بودن در پایان، و آشکارا باشد پیش از بودن در نهان. هر چه را واحد نامند اندک و تنهاست، جز او که یگانه است و بر همه فرمانرواست. هر عزیزی جز او خوار است و هر نیرومندی جز او ناتوان و بی مقدار. هر مالکی جز او بنده است و هر عالمی دانش آموزنده، هر توانایی گاه بود که ناتوان است جز او که توانا در هر حال و زمان است. جز او هر شنوایی، آوای نرم و آهسته را نتواند شنود، و فریاد درشت، او را کر خواهد نمود، و بر بانگی که دور است، و قوفش نتواند بود. هر بینا جز او دیدن رنگهای پوشیده و ظریف نتواند. و در نگریستن به جسمهای لطیف عاجز ماند. و هر آشکاری جز او در نهان نیست، و جز او هر چه در باطن است عیان نیست. آنچه آفرید نه برای افزودن قدرت و توان بود، و نه به خاطر بیم از پیشامدهای زمان. نه برای آن که در رزم همتایی جنگجو، او را یاری کند، و یا شریکی را که به مال نازد، مغلوب و متواری، و یا ضدی برتری جوی را منکوب و فراری، بلکه آنان آفریدگانی هستند پرورده و روزی خوار، و بندگانی خرد و بیمقدار. در آفریدگان حلول نکرده بدانسان که گویند در آنهاست، و چنان از آنها دور نیست که گویند از آنها جداست. نه آنچه در آغاز آفرید بر او دشوار بود، و نه تدبیر کار آفریدگان بر وی گرانبار. درآنچه آفرید عجزی دست قدرت او را نتافت، و در آنچه قضا راند و مقدر فرمود، شبهتی بدو راه نیافت. بلکه قضایی استوار بود، و علمی محکم و امری پایدار. اگر کیفر راند لطف او را پرسان باید بود، و اگر نعمت بخشد از نعمت او ترسان باید بود.

خطبه 65-در آداب جنگ

که در یکی از روزهای صفین به یاران خود فرموده است گروه مسلمانان! ترس از پروردگار را شعار دارید، و برون را پوشیده به آرامش و وقار، و در میدان کارزار دندانها را سخت بر هم بفشارید، که شمشیرها را باز می دارد از رسیدن به کاسه سر، و ساز جنگ را آماده سازید، هر چه بهتر و نیکوتر، و پیش از کشیدن شمشیر در رزمگاه آن را در نیام بجنبانید. از گوشه چشم بنگرید، و ضربت را از چپ و راست رانید با تیزی شمشیر بزنید، و با یاری گرفتن از گامهای خویش ضربت تیغ را کاریتر کنید. و بدانید که دیده لطف خدا شما را پناه است و پسرعموی رسول وی با شما همراه. پس پیاپی بستیزید و شرم کنید از آن که بگریزید، که گریز برای بازماندگان مایه ننگ است و ملامت، و آتشی است برای روز قیامت. خود را خرم و سرخوش دارید، و با آسانی و سبک جانی به سوی مرگ گام بردارید. این لشکر انبوه فراهم، و این خیمه های طناب افکنده در هم را هدف حمله خود سازید. به قلب آن حمله برید و از کارش بیندازید که شیطان در چین و شکن آن خانه گرفته است، دستی پیش برای حمله و ستیز، و پایی در پس برای گریز. پس استوار باشید و پایدار، تا حق برای شما روشن گردد و پدیدار، که راه شما برترید و خدا با شماست، و از پاداش کردارتان نخواهد کاست راه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی