شکیبائی و تحمل علی (ع)
- يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۰۸ ق.ظ
بعد از جریان
اسفبار «حکمین» که در زمان حکومت علی ـ علیه السلام ـ روی داد بخشی از
یاران دیروز علی ـ علیه السلام ـ دشمنان کینه توز آن حضرت شده بودند و به
عنوان «خوارج» به فتنه گری و آتش افروزی مشغول بودند.[1]
امام علی ـ علیه السلام ـ در کنار یاران و اصحاب نشسته بود، در این
هنگام زن زیبائی از آنجا عبور کرد، چشم حاضران به آن زن افتاد و آنها همگی
متوجه او شدند.
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: چشمهای این مردم، سخت در طلب است
(برای دیدن زن حریص می باشد) و این مایه تحریک شهوت و هیجان خواهد بود.
بنابراین متوجه باشید که: «هر گاه یکی از شما، نگاهش به زن زیبائی افتاد، که او را به شگفتی آورد با همسر خود آمیزش کند[2] چرا که همسرش نیز زنی همانند آن زن است!»
یکی از خوارج (به راحتی و با کمال آزادی، گستاخانه) گفت:
قاتلهُ الله کافراً ما افقههُ؟!: «خدا این کافر را بکشد چقدر دانا و آگاه است!»
اصحاب (از جسارت او ناراحت شدند) از جای خود پریدند تا او را به قتل برسانند.
ولی امام به آنها فرمود: «رویداً انّما هو سبٌّ بسبٍّ، او عفوٌ عن
ذنبٍ: «آرام باشید جواب دشنام، دشنام است و یا بخشیدن و عفو از گناه».[3]
این جریان چند مطلب را به ما می آموزد: 1. اوج شکیبایی علی ـ علیه
السلام ـ 2. آزادی در حکومت علی ـ علیه السلام ـ 3. عفو و بزرگواری علی ـ
علیه السلام ـ 4. فرونشاندن طغیان غریزه جنسی از راه حلال موجب ترک حرام
است.
ضمنا ناگفته نماند نظر به اینکه خوارج، از روی جهل معتقد به کفر علی ـ
علیه السلام ـ بودند، ناسزاگویی آنها غیر از ناسزای شخص معتقد به اسلام علی
ـ علیه السلام ـ است، که دومی «حد» دارد، و در اولی «حدّ» نیست.[4]
[1] . شرح خوئی، ج 21، ص 500.
[2] . چرا که حرص در چشم چرانی ناشی از طغیان غریزه جنسی است و درمان آن، دفع شهوت جنسی از راه حلال است.
[3] . نهج البلاغه، حکمت 420.
[4] . شرح خوئی، ج 21، ص 500.
محمد محمد اشتهاردی - داستان های نهج البلاغه
- ۹۲/۰۳/۲۶