.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

درس چهارم

درس چهارم
 
 
1ـ درسی از نهج‎البلاغه
2ـ نهج‎البلاغه در نگاه دانش‎آموزان
3ـ شگفتیهای آفرینش ( طاووس 2)
4ـ او کیست‎؟
5ـ نهج‎البلاغه از دیدگاه دانشمندان
6ـ جدول
7ـ پیام نهج‎البلاغه
 
                                                                                   درسی از نهج‎البلاغه
 
 
فرصت را از دست ندهیم
 
 
   إضَاعَه‎ُ الْفُرْصَه‎ِ غُصَّه‎ٌ1
«از دست دادن فرصت‎، مایه غم و اندوه است‎.»
 
          عمر انسان کوتاه و زودگذر است‎، و فرصتهایی زندگی کوتاهتر و زودگذرتر از آن‎. هر روزی که از عمر انسان می‎گذرد، تعدادی از فرصتهای‎ زندگی او نیز برای همیشه از دست می‎رود و نابود می‎شود. چون فرصتهای‎ زندگی‎، دیگر قابل بازگشت نیستند، باید از هر فرصتی بهترین استفاده را بکنیم‎.
          استفاده کردن از فرصت‎، یعنی اینکه هر کاری را در وقت مناسب آن‎ انجام دهیم‎.
          اگر فرصتی که امروز، برای انجام کاری در اختیار ما است از دست برود، فردا، برای آن کار، فرصتی نخواهد بود. چون فرصتهای فردا هم‎، مخصوص کارهای دیگری است که هریک باید در وقت خودش انجام‎ شود، و دیگر نمی‎توانیم کاری را که فرصت انجامش امروز بوده‎، برای فردا بگذاریم‎، در آن صورت‎، کارهایی هم که باید در فرصتهای فردا انجام شود، عقب می‎افتد، و اگر کار به همین شکل پیش برود، تمام فرصتهای‎ روزهای آینده ما نیز، تباه می‎شود و از دست می‎روند.
          پس هر کاری را، باید در فرصت مناسب آن کار انجام داد، وگرنه ممکن‎ است که دیگر، هیچگاه فرصتی برای انجام آن پیدا نشود.
          مثلاً سنین کودکی و نوجوانی‎، فرصت مناسب تحصیل علم و آموختن‎ دانش است‎. کسی که چنین فرصت مناسبی را از دست بدهد، در سالهای‎ بعد، گرفتاریهای زندگی‎، اشتغال به کار و تأمین معاش‎، رسیدگی به امور خانه و همسر و فرزندان‎، و دهها مسئولیت دیگر، به او اجازه و فرصت‎ تحصیل نخواهند داد.
          بهمین دلیل است که انسان باید هر فرصتی را که پیش می‎آید، غنیمت بشمارد و از آن بهترین استفاده را بکند. وگرنه‎، از دست دادن‎ فرصت‎، مایه غم و اندوهی می‎شود که به هیچ قیمتی‎، قابل جبران نخواهد بود.2
 
1ـ نهج‎البلاغه‎، کلمات کوتاه‎، شماره 114.
2ـ پندهای کوتاه از نهج‎البلاغه‎، ص 113.
 
 
 
نهج‎البلاغه در نگاه دانش‎آموزان
 
 
4 ـ گ ـ مصطفوی از ایرانشهر:
          کتاب نهج‎البلاغه در برگیرندة حکمتها و پندهای حکیمانه‎ای است که‎ هرکس آنها را بخواند تغییر و تحوّلی روحانی به او دست می‎دهد و واقعاً کتابی است فراتر از سخن مخلوق و فروتر از کلام خالق‎.
 
 
 
شگفتیهای آفرینش
 
 
طاووس و خداشناسی در نهج‎البلاغه (2)
 
 
یکی از عجیب‎ترین پرندگان‎ «طاووس‎» است که خداوند او را در کمال نظم آفریده و رنگهایش‎ را با زیباترین شکل آراسته‎، پرهایش را در انتها بهم متصل‎ کرده و دُمش را برافراشته است‎.
          «طاووس‎»، هنگامی که به‎ طرف جفت مادة خود می‎رود، پرهای دُمش را باز و بلند می‎کند تا همچون چتر و سایبانی به روی‎ سرش قرار گیرد. در این حال‎، گوئی بادبان کشتی است که‎ کشتیبان‎، آن را از سوئی به سوئی‎ می‎کشد.
          هنگام حرکت‎، پرهای نرمش را با آن همه رنگهای گوناگون و قشنگ‎، به رخ تماشاگران می‎کشد و فخر می‎فروشد و می‎خرامد.
          سپیدی و صافی پرهای «طاووس‎» مانند مفتول‎های نقره‎ای است و حلقه‎های رنگین روی بالهایش همچون گردن‎بندهای طلائی و یا پاره‎های «زبرجد» می‎درخشد.
          اگر بخواهیم بال اورا به روئیدنی‎های روی زمین تشبیه کنیم‎، مثل‎ دسته گلهای تازه و شاداب بهاری است‎.
          و اگر بخواهیم به پوشیدنی‎ها تشبیه سازیم‎، همچون پارچه‎های‎ پرنقش و نگار و یا همچون پرده‎های خوش رنگ و زیبای یَمانی است‎.
          در مقایسه با زیورها، به نگین‎های رنگارنگی شبیه است که در میان‎ حلقه‎ای از نقرة خالص قرار گرفته و با جواهرات تزئین شده باشد.
          «طاووس‎»، با ناز راه می‎رود و با غرور هرچه تمامتر به دُم و پرهای خود می‎نگرد و از دیدن این همه شکوه و زیبایی‎، خنده سر می‎دهد و شادی‎ می‎کند. اما، ناگهان به پاهایش خیره می‎شود و از زشتی آنها غمگین شده و گوئی با صدای بلند ناله می‎کند و می‎گرید!
          شاید در این حالت به خاطر زشتی پاهایش فریادِ کمک سر می‎دهد. این حقیقتی است غیر قابل انکار که پاهای طاووس مانند پاهای خروس‎، زشت و باریک بوده و از کنار استخوان پایش زائده‎ای خار مانند، بیرون زده‎ است‎.
          در پشت سرش کاکُلی است سبز و زیبا، و برآمدگی یال و گردنش‎، مانند تُنکی است بلند و کشیده‎.
          این برآمدگی تا زیر سینه‎اش به رنگ «سرُمه‎» است و یا همچون‎ حریری است که بر تن کرده و مانند آینه‎ای شفاف می‎درخشد.
          از دور چنین به نظر می‎رسد که «طاووس‎»، خود را در زیر چادری سیاه‎ پوشانده که این سیاهی‎، در میان رنگ سبز تیره‎ای موج می‎زند.
          بر سیاهی کنارة گوشش خط باریکی است به نازکی نوک قلم و سپیدی‎ گل «بابونه‎» که در میان آن سیاهی‎، جلوه‎ای دیدنی دارد.1
 
1ـ به طاووس نگاه کن‎، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 
 
 
او کیست‎؟
 
هزاران سال است که قافلة انسانها در حرکت است در این قافله‎، زنان و مردان بزرگی‎، چون خورشید، درخشیده و دلها را روشن کرده است‎.
          این بار سخن ما پیرامون اخلاق یکی از بزرگترین زنان تاریخ است‎.
          با بیان چند قطعة کوتاه‎، شما نام شخصیت موردنظر را خواهید یافت‎.
          الف‎:.... پاسی از شب گذشته بود که برای عبادت حق تعالی برخاست و دائماً برای دیگران دعا می‎نمود و آنان را نام می‎برد، اما برای خود دعایی‎ نمی‎کرد. فرزندش گفت‎: مادر، چرا برای خودت دعا نکردی‎؟
          فرمود: پسرجان‎، اول همسایه‎، بعد خانه‎.
          ب‎: زنی به خدمت ایشان آمد و سئوالی را پرسید. با بیانی شیوا و دلنشین او را پاسخ گفت‎. برای دومین بار سئوالی نمود و پاسخ شنید. این‎ عمل تا ده بار تکرار شد و همچنان با اخلاق نیکو پاسخ را می‎گرفت‎. سرانجام از این مزاحمت‎، معذرت خواهی کرد. اما ایشان فرمود:
          من از سئوالهای شما خسته نمی‎شوم‎. زیرا در برابر پاسخ هر سئوال‎ خداوند آنقدر به من پاداش می‎دهد که بیشتر است از اینکه بین زمین وآسمان‎، مروارید باشد.
          ج‎: حضرت علی (ع‎) در خطبه 193 نهج‎البلاغه خطاب به پیامبر (ص‎) می‎فرماید:
 
فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَت‎ِ الْوَدِیعَه‎ُ، وَأُخِذَت‎ِ الرَّهِینَه‎ُ، أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ،

وَأَمَّا لَیْلِی‎ فَمُسَهَّدٌ أِلی‎َ أَن‎ْ یَخْتَارَ اللَّه‎ُ ....
         
امانتی که به من سپرده بودی هم اکنون باز داده شده و گروگان را به‎ صاحبش رساندم‎، اما اندوهم همیشگی است و در ژرفای غم غوطه‎ورم‎. خواب از چشمم رفته و شبهایم همراه بیداری است‎!
         
تا آن دم که خداوند سرمنزل تو را که در آن اقامت گزیده‎ای برایم‎ انتخاب کند. به زودی .... تو را آگاه خواهد ساخت که امتت اجتماع کرده و بر او چه ستمها کردند. سرگذشت وی را از او بی پرده بپرس و چگونگی را از وی خبر گیر.
          وضع این چنین است‎، در حالی که هنوز از رحلت تو، چندان نگذشته و یادت فراموش نگردیده است‎.
          د: شخصیت مورد نظر ما یکی از سوره‎ها قرآنی که غیر از «بسم اللَّه‎» حرف «میم‎» ندارد دربارة او نازل شده است‎.
 
 
شما پنج نام از این بزرگترین زن تاریخ را بنویسید.....................................................
 
 
 نهج‎البلاغه از دیدگاه دانشمندان جهان
 
 
استاد «عبدالوهاب حمورا» استاد دانشگاه فواد قاهره‎:
          نهج‎البلاغه شامل همه آن چیزهایی‎ است که پژوهشگران بزرگ‎، اساتید اخلاق‎، فلاسفه‎، دانشمندان‎، پیشوایان‎ مذهب‎، سیاستمداران پرهیزکار، می‎توانند بگویند یا بنویسند، نیروی‎ شگرف پندها، توصیه‎ها، عمق بینش‎، رژفایی محتوای نهج‎البلاغه‎، بخوبی‎ نشان می‎دهد که این اثر جاودانه‎، از اندیشة بی‎نظیر امام علی‎(ع‎) است‎....1
 
استاد محمد امین نواوی‎:
          علی‎(ع‎) همه قرآن را حفظ کرده بود و از اسرارش آگاه بود و قرآن با خون و گوشت علی در آمیخته بود، این حقیقت‎ را کسی درمی‎یابد که نهج‎البلاغه را مطالعه کند.2
 
1ـ درسهایی از مکتب اسلام‎، سال 1، شماره 4 .
2ـ مصادر نهج‎البلاغه‎، عبدالزهراء حسینی‎، ص 100 .
 
 
 
پیام نهج‎البلاغه
 
 خـداشناسی
 
 
عَجِبْت‎ُ لِمَن‎ْ شَک‎َّ فِی‎اللّه‎ِ وَ هُوَ یَری‎َ خَلْق‎َاللَه‎ِ
 
 
در شگفتم از کسی که در خداوند به تردید افتاده در حالی که
مخلوقات خدا را می‎بیند.
 
کلمات کوتاه 121
 
 
بیندیشید و پاسخ دهید:
 
1 ـ در دوران نوجوانی چگونه باید از فرصت عمر استفاده کرد؟
2 ـ این جمله را توضیح دهید. «نهج‎البلاغه فراتر از سخن مخلوق و فروتر از کلام خالق‎».
3 ـ این جمله از کیست‎؟ «نهج‎البلاغه‎، کتاب دل است‎».
4 ـ آنچه از پیام نهج‎البلاغه در این درس فهمیده‎اید توضیح دهید.
 
                                                                                                                        منبع: پایگاه اطلاع رسانی نهج البلاغه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی