.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

درس اول

درس اول
 
 
1ـ درسی از نهج‎البلاغه
2ـ نهج‎البلاغه در نگاه دانش‎آموزان
3ـ داستان ( پاداش شرکت در هدف )
4ـ او کیست‎؟ دلاور مسلمان
5ـ نهج‎البلاغه از دیدگاه دانشمندان
6ـ دانستنیها
7ـ پیام نهج‎البلاغه
 
 
                                                                                   درسی از نهج‎البلاغه
 
 
چرا بنده دیگران‎؟
 
 
                               وَلاتَکُن‎ْ عَبْدَ غَیْرِک‎َ وَقَدْ جَعَلَک‎َاللَّه‎ُ حُرّاً.1
 
                          بنده دیگران مباش‎، که خدا، تو را آزاد آفریده است‎.
 
          خداوند، انسان را به صورت موجودی «آزاد»، و دارای شخصیت و عزت‎ نفس آفریده است‎. و به او عقل و شعور و نیروی درک و دریافت‎، و قدرت‎ اراده بخشیده است‎، تا اندیشه خود را به کار اندازد، از نیروی بدنی خود استفاده کند، و با قدرت فکر، و تن دادن به کار و تلاش‎، در کمال آزادی و سربلندی‎، زندگی شرافتمندانه‎ای را دنبال کند. در آفرینش خدا، هیچ‎ انسانی از دیگری برتر و با ارزش‎تر، یا کمتر و بی‎مقدارتر نیست‎. بنابراین‎، هیچ انسانی حق ندارد که دیگران را بنده خود سازد، و هیچ انسانی هم حق‎ ندارد خود را به صورت بنده دیگران درآورد. زیرا بندگی‎، تنها در برابر خداوند متعال شایسته است‎، و جز خدا، هیچکس شایسته آن نیست که‎ انسانی‎، در برابرش‎، خود ر ا دچار ذلّت و زبونی کند و مانند بنده ناتوان و بی‎مقداری ظاهر شود.
          البته کسی که عزّت‎نفس داشته باشد، و ارزش انسانی خود را بشناسد،ءے؛ک‎؟ به آزادی گرانقیمتی که خداوند به او ارزانی داشته‎، احترام خواهد گذاشت‎. چنین فردی‎، همیشه به نیروی فکر و قدرت کار و تلاش خود متکی خواهد بود، به آنچه در یک زندگی شرافتمندانه نصیبش می‎شود قناعت خواهد کرد، و در نتیجه‎، همواره سربلند و آزاد خواهد زیست‎.
 
اما افراد ذلیل و بی‎شخصیّتی هم پیدا می‎شوند، که به خاطر مال دنیا، در برابر ثروتمندان یا صاحبان مقام و قدرت‎، به زانو می‎افتند، سرتعظیم‎ فرود می‎آورند و به صورت بنده‎ای ذلیل و بی‎ارزش ظاهر می‎شوند، تا شاید از ثروت و مقام آن افراد بهره‎ای ببرند و بیش از حد لیاقت خود، مال و مقامی به دست آورند.
          امام‎(ع‎)، اینگونه افراد را نکوهش می‎کند و به همه مسلمانان هشدار می‎دهد که‎: مبادا آزادی و ارزش انسانی خود را، که خداوند به شما ارزانی‎ داشته است‎، پایمال کنید و به طمع مال و مقام‎، در برابر انسانی همچون‎ خودتان‎، بندگی کنید، زیرا خداوند، همه انسانها را آزاد و یکسان آفریده‎
 است‎!2
 
1ـ نهج‎البلاغه نامه 31.
2ـ پندهای کوتاه از نهج‎البلاغه‎، ص 69.
 
 
 
نهج‎البلاغه در نگاه دانش‎آموزان
 
 
          آنچه فراروی شماست‎، احساس دانش‎آموزان نسبت به کتاب والای‎ نهج‎البلاغه است‎. احساس نسلی که در دامان انقلاب اسلامی شکفته و بارور شده است‎.1
 
 1ـ ن ـ ساداتی از خراسان‎:
          به نام خدایی که به ما توفیق این را داد که بتوانیم با گوشه‎ای از زندگی‎ امیرالمؤمنین حضرت علی‎(ع‎) آشنا شویم و سخنان گهربار مولای متقیان‎ را هر چند ناقص و اندک حفظ نماییم‎. سخنانی که چون دُرّ در صدفی نهان‎ است و ما همانند صیادان مروارید بایدبه جستجو و گهریابی بپردازیم‎. من‎ نهج‎البلاغه را دریچه‎ای به سوی تکامل و ترقی می‎بینم هر چند خود هنوز بهره‎ای از آن کتاب ارزشمند نبرده‎ام‎.
          نهج‎البلاغه مجموعه‎ای از سخنان ارزشمند حضرت علی‎(ع‎) است که‎ خود زیر مجموعه‎ای از قرآن‎کریم و الهام گرفته از وحی الهی است و آفرینندة این سخنان خود تربیت شدة وحی است‎. و تعجبی ندارد که‎ سخنانی به این زیبایی بگوید.
          امیدوارم خداوند به ما سعادت درک حقایق و معارف این سخنان‎ عرفانی را بدهد و ما را از زمرة پیروان و شیعیان آن حضرت قرار دهد.
 
1ـ ماهنامه تربیت‎، سال نهم‎، شماره 5، ص 13.
 
 
داستان
 
 
پاداش شرکت در هدف
 
 
جنگ جمل‎، اولین جنگ بزرگی بود که در زمان خلافت حضرت‎ علی‎(ع‎) در بصره در سال 36 هجری در ماه جمادی‎الاول اتفاق افتاد، این‎ جنگ را ناکثین (بیعت‎شکنان‎) که در رأس آنها طلحه و زبیر بودند، به وجود آوردند که منجر به شهادت پنج‎هزار نفر از سپاه علی‎(ع‎) و هلاکت سیزده‎ هزار نفر از مخالفان آن حضرت گردید.
          سپاه علی‎(ع‎) به فرماندهی آن حضرت‎، پیروز شدند، و جنگ به پایان‎ رسید، یکی از یاران علی‎(ع‎) که در جنگ‎، شرکت داشت‎، به حضور علی‎(ع‎) رسید و گفت‎: «چقدر شایسته بود، که برادرم نیز در این نبرد، شرکت می‎کرد، و پیروزی شما را می‎دید، و به پاداش وافتخار این شرکت‎، نائل می‎شد؟!»
          حضرت علی‎(ع‎) به او فرمود: «آیا فکر و دل برادر تو با ما بود؟»
          او عرض کرد: آری‎.
          امام‎(ع‎) فرمود: فَقَدْ شَهِدَنا: بنابراین او نیز در این نبرد با ما بوده و شرکت‎ داشته است‎.
          سپس افزود: حتی آنانکه در صلب پدران و رحم مادرانشان هستند، و در این جنگ با ما هم عقیده باشند، با ما هستند، که به زودی متولد شده و دین و ایمان بوسیله آنها تقویت می‎شود1
 
1ـ نهج‎البلاغه‎، خطبه 12.
 
 
 
او کیست‎؟
 
 
دلاور مسلمان
 
 
اندکی پیش از ظهور اسلام متولد شد. هم عصر پیامبر اکرم‎(ص‎) بود.
          آن حضرت را ندید، اما پیامبر در وصف او فرمود: «او براستی مؤمن‎ است‎»
          در سن نوجوانی در جنگ «یرموک‎» علیه سپاه روم شرکت کرد.
          موقعی که لشگریان اسلام رهسپار فتح شام و انطاکیه بودند، به عنوان‎ یکی از دلاوران و قهرمانان سپاه پیشاپیش آنان حرکت می‎کرد.
          همواره در کنار حضرت علی‎(ع‎) بود و یکی از وفادارترین یاران آن‎ حضرت به شمار می‎آمد. حضرت علی‎(ع‎) در جنگ جمل و صفین‎ فرماندهی قسمت مهمی از سپاهیان توحید را به عهده او گذاردند.
          وی از شخصیت‎های کم‎نظیر تاریخ بود که در پرتو قرآن و راهنمایی‎های انسان‎ساز امام علی‎(ع‎) تربیت شده و به مراتب عالی‎ انسانیّت دست یافت‎. او مقام بلندی در پیشگاه خداوند داشت و در هنگام‎ شهادتش حضرت علی (ع‎) بسیار اندوهناک شد.
          نامه 53 نهج‎البلاغه به نام او می‎باشد.
 
 
نام این دلاور مسلمان را بنویسید . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
 
 
 
 
 
 
نهج‎البلاغه از دیدگاه دانشمندان جهان
 
 
 
 پروفسور هانری کُربن‎، دانشمند معروف فرانسوی‎:
بعد از قرآن و احادیث پیامبر اسلام‎(ص‎)، نهج‎البلاغه در درجة اول اهمیّت قرار دارد، باید گفت بطور کلّی این تنها به قلمرو و حیات‎ مذهبی تشیّع محدود نیست بلکه تفکّر فلسفی شیعه نیز به آن وابسته است‎. و از آن‎ مایه می‎گیرد. از این رو باید نهج‎البلاغه را از مهمترین سرچشمه‎هایی بشمار آورد که‎ متفکران شیعه پیوسته از آن سیراب‎ گشته‎اند...1
 
بولس سلامه‎، استاد و نویسنده معروف مسیحی‎:
کتاب مشهور نهج‎البلاغه اثر جاودانه‎ایست‎ که انسان را به شناخت اندیشه بزرگ علی بن‎ ابیطالب وادار می‎سازد و هیچ کتابی جز قرآن‎، بر آن برتری ندارد....2
 
1ـ نهج‎البلاغه از کیست‎؟ ص 56 .
2ـ درسهایی از مکتب اسلام‎، سال 17 ، شماره 4 .
 
 
 
 
دانستنی‎ها
 
 
 
معمای پیامبران از نهج‎البلاغه
 
 
1ـ نام پیامبر اکرم‎(ص) چند بار در نهج البلاغه ذکر شده است‎؟
2ـ چهار پیامبری را که در خطبة 160 به آنان اشاره شده است نام‎ ببرید؟
3ـ به کدام یک از پیامبران ، خداوند حکومت بر جن و انس را همراه نبوت‎ عطا کرد؟
4ـ نام پیامبری که از لیف خرما زنبیل می‎بافت و صاحب مزامیر (زیور) بود و علی‎7 او را قاری بهشتیان معرفی می‎کند؟
5ـ یکی از پیامبران که همسر و فرزند نداشت و نام آن در خطبه 160 ذکر شده است کدام است‎؟
6ـ پیامبری که سنگ را بالش خود می‎کرد و لباس خشن می‎پوشید و حضرت علی‎7 آن را به عنوان اسوه معرفی می‎کند کیست‎؟
7ـ کدام پیامبر بود که همراه برادرش و با عصا و لباس پشمی فرعون را به یکتا پرستی دعوت کرد؟
 
 
پیام نهج‎البلاغه
 
 
 
اهمیت قرآن
«حفظ کنید»
 
 
                     وَ تَعَلَّمُوا الْقُرآن‎َ فَاِنَّه‎ُ اَحْسَن‎ُ الْحَدیث‎ِ وَ تَفَقَّهُوا فیه‎ِ فَاِنَّه‎ُ رَبیع‎ُ الْقُلوب‎ِ.1
 
 
و قرآن را بیاموزید که نیکوترین گفتار است و در آن اندیشه کنید که بهار دلهاست‎.
 
1- خطبه 109
 
 
بیندیشید و پاسخ دهید:
 
 1 ـ جنگ جمل در کجا و در چه سالی اتفاق افتاد؟
2 ـ علی‎(ع‎) در پاسخ کسی که گفت‎، چقدر شایسته بود برادرم در این جنگ‎ شرکت داشت‎، چه فرمود؟
3 ـ آنچه درباره مالک‎اشتر می‎دانید بنویسید.
4 ـ ده پیامبر که نامشان در نهج‎البلاغه آمده است نام ببرید.
5 ـ یک پیام از نهج‎البلاغه در اهمیت قرآن بنویسید.


                                                                                                                                            منبع: پایگاه اطلاع رسانی نهج البلاغه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی