.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

زیبایی‎های نهج‎البلاغه

      فهرست مطالب
 
          1. زیباترین خداشناسی
          2. زیباترین تعریف عدل
          3. زیباترین تعریف حکومت
          4. زیباترین مباحث عبادی
          5. زیباترین تعریف تقوا
          6. زیباترین تعریف زهد
          7. زیباترین مواعظ
          8. زیباترین سکوت
          9. زیباترین شاهکار
          10. زیباترین پاسخ
 
 
1- زیباترین خداشناسی
 
 
          بحث‎های توحیدی و خداشناسی نهج‎البلاغه را، شاید بتوان شگفت‎ترین‎ مباحث آن دانست‎. بدون مبالغه این بحث‎ها با توجّه به مجموع شرایط پدید آمدن‎ آن‎ها در حدّ اعجاز است‎.1
 
          بخش عمده‎ی بحث‎های نهج‎البلاغه در این زمینه‎، حاوی اهمّیّت خداشناسی‎، و مطالعه‎ی مخلوقات و آثار و صُنع و حکمت الهی است‎؛ که در این قسمت گاهی‎ نظام کلّی آسمان و زمین‎، و گاه تبیین موجوداتی همچون‎: خفّاش‎، طاووس‎، مورچه‎ و... آثار آفرینش و قدرت خدایی در خلقت این موجودات‎، مطرح گردیده است‎.
          امام علی‎(ع) در نخستین خطبه‎، پس از حمد و ثنای ذات پاک الهی‎، و وصف‎ آغاز آفرینش آسمان و زمین‎، به بیان خلقت حضرت آدم‎(ع) می‎پردازند:
«پس خدای پاک با عظمت‎، از زمین گوناگون طبیعت خاکی فراهم کرد از زمین نرم و ناهموار، و از شیرین آن و از نمکزار بر آن خاک‎، آب ریخت تا پاک شد و باتری‎ِ محبّتش بیامیخت تا چسبناک شد. پس صورتی از آن پدید آورد، با اندام‎ها و عضوهای جدا و به یک‎دیگر پیوسته‎ی آن را بخشکانید، تا لخت شد و زمانی‎اش بداشت‎، تا سخت شد... پس از دَم خود در آن‎ دمید، تا به صورت انسانی گردید. خداوند ذهن‎ها که آن ذهن‎ها را به کار گیرد، و اندیشه‎ای که تصرّف او پذیرد. با دست و پایی در خدمت او، و اعضایی در اختیار و قدرت او، با دانشی که بدان حق را از باطل جدا کردن‎ ماند، و مزه‎ها و بوی‎ها و رنگ‎ها و دیگر چیزها را شناختن تواند و...»2
 
1- سیری در نهج‎البلاغه / 35.
2- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی اوّل‎.
 
 
2- زیباترین تعریف عدل
 
          عدالت یکی از مهم‎ترین مسایل بشری محسوب می‎شود، که دین اسلام به آن‎، سفارش بسیاری کرده است‎. بخش عمده‎ای از سخنان مولا علی‎(ع) نیز درباره‎ی‎ تعریف عدل و مبانی عدالت است‎. روزی‎، فردی از ایشان سؤال می‎کند که‎؛ آیا عدالت شریف‎تر و بالاتر است یا بخشندگی‎؟ این‎جاست که حضرت علی‎7 زیباترین تعریف از عدل را بیان می‎فرمایند: اَلْعَدل‎ُ یَضَع‎ُ الاُْمُورَ مَوَاضِعِهَا... عدل از بخشندگی‎، شریف‎تر است‎؛ به این دلیل که عدل‎، جریان‎ها را در مجرای طبیعی‎ خود قرار می‎دهد، امّا بخشندگی این‎گونه نیست و جریان‎ها را از مجرای طبیعی‎ خود خارج می‎کند. عدالت قانونی است عام و کلّی‎، امّا بخشندگی حالتی استثنایی و غیرکلّی است‎. بنابراین عدل از بخشندگی بالاتر و شریف‎تر است‎.1
 
1- نهج‎البلاغه‎، حکمت 437.
 
 
3- زیباترین تعریف حکومت
 
 
          حضرت علی‎(ع) در تعریف حکومت و زمامداری می‎فرمایند: این‎ها امتیازی‎ در جهت برتری بر دیگر مردم نیست‎، بلکه وظیفه‎ای است سنگین که بر دوش‎ حاکمان نهاده شده است‎. حکومت‎، امانتداری و نگهبانی از حقوق مردم است و حکمران‎، امین و پاسبان حقوق مردم و در برابر آنان مسؤول است‎. از این دو(حکمران و مردم‎) بناست که یکی برای دیگری باشد و این حکمران است که برای‎ توده‎ی مردم است‎، نه توده‎ی مردم برای حکمران‎1و این تعریف زیبایی از حکومت است‎.
 
1- نهج‎البلاغه‎، نامه‎ی 5.
 
4- زیباترین مباحث عبادی
 
 
          از دیدگاه نهج‎البلاغه‎، عبادت تنها یک سلسله اعمال خشک و بی‎روح نیست‎، بلکه نوعی گفت‎وگو با خدای بزرگ‎، و سرشار از اسرار و لطایف و لذّات معنوی‎ است‎. در نهج‎البلاغه مطالب مربوط به اهل سلوک و عبادت‎، بخش عمده‎ای را تشکیل می‎دهند. ترسیمی از چهره‎ی عابدان واقعی‎، شوق و لذّت‎های آنان‎، راز و نیازهایشان و خوف و خشیت‎هایشان از جمله مباحث عبادی نهج‎البلاغه است‎.
          در کتاب شریف نهج‎البلاغه در ترسیم عابدان واقعی می‎خوانیم‎:
«شب‎ها، پاهای خود را برای عبادت جفت می‎کنند. آیات الهی قرآن را با آرامی و شمرده‎شمرده تلاوت می‎نمایند. با زمزمه‎ی آن آیات و دقّت در معانی آن‎ها، غمی عارفانه در دل خود ایجاد می‎کنند و دوای دردهای‎ خویش را بدین وسیله ظاهر می‎سازند. هر چه از زبان قرآن می‎شنوند، مثل‎ این است که با چشم می‎بینند. هر گاه به آیه‎ای از آیات رحمت می‎رسند، بدان طمع می‎بندند و قلب‎شان از شوق لبریز می‎گردد و...»1
 
به راستی این جمله‎ها، بِه‎ترین و زیباترین وصفی است که می‎توان از عابدان‎ شب‎زنده‎دار کرد.
 
1- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی 191.
 
5- زیباترین تعریف تقوا
 
 
معمولاً تقوا را به معنای «پرهیزگاری‎» و اجتناب کردن و کناره‎گیری دانسته‎اند، امّا حضرت علی‎7 در کتاب شریف نهج‎البلاغه از تقوا، تعریفی بسیار عمیق و گسترده کرده‎اند. استاد شهید مرتضی مطهّری‎(ره‎) در این باره می‎نگارد:
«مفهوم تقوا در نهج‎البلاغه مرادف با مفهوم پرهیز حتّی به مفهوم منطقی آن‎ نیست‎. تقوا در نهج‎البلاغه نیرویی است روحانی‎، که بر اثر تمرین‎های زیاد پدید می‎آید. تقوا، روح را نیرومند و شاداب می‎کند و به آن مصونیّت‎ می‎دهد.»1
 
          حضرت علی‎(ع) در تعریف تقوا می‎فرمایند:
«همانا تقوا در امروز دنیا، برای انسان به منزله‎ی یک حصار و سپری است و در فردای آخرت‎، راه به سوی بهشت است‎.»2
 
          در نهج‎البلاغه بر این معنی تأکید شده است که‎: تقوا، حفاظ و پناهگاه است‎، نه‎ زنجیر و زندان و محدودیّت‎. تقوا مایه‎ی اصلی آزادگی و آزادی است‎.
«همانا تقوا کلید درستی و توشه‎ی قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است‎.»3
 
1- سیری در نهج‎البلاغه / 2ه2.
2- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی 189.
3- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی 228.
 
 
6- زیباترین تعریف زهد
 
 
          زهد و رهبانیّتی که در دین مسیحیّت‎، تبلیغ می‎شد کناره‎گیری از دنیا و مسؤولیّت‎های اجتماعی بود؛ پس این زهد به هیچ‎وجه از نظر دین اسلام قابل قبول‎ نبود. حضرت علی‎(ع) در نهج‎البلاغه زهد را به زیباترین شکلی معنا کرده و توضیح‎ می‎دهند. از دیدگاه ایشان زهد، حالتی روحی است که انسان را از دل بستن به‎ مظاهر مادّی زندگی باز می‎دارد. این بی‎اعتنایی به مادّیّات‎، تنها در فکر و اندیشه‎ نیست‎؛ بلکه در زندگی عملی نیز باید اجرا شود.
          حضرت علی‎(ع) در تعریف واژه‎ی زهد می‎فرمایند:
«ای مردم‎! زهد عبارت است از کوتاهی آرزو و سپاسگذاری هنگام نعمت‎ و پارسایی به تمام نبایستی‎ها.»1
 
«زهد در دو جمله‎ی قرآن خلاصه شده است‎: بر آنچه از مادّیّات دنیا از دست شما رفته‎، ناراحت نشوید، و به آنچه به شما رسیده‎، شادمان نگردید.
پس هر کس که بر گذشته‎، اندوه نخورد و بر آینده شادمان نشود، بر هر دو جانب زهد دست یافته است‎.»2
 
1- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی 79.
2- نهج‎البلاغه‎، حکمت 439.
 
 
7- زیباترین مواعظ
 
 
          بزرگ‎ترین بخش نهج‎البلاغه‎، بخش مواعظ‎، و بیش‎ترین شهرت نهج‎البلاغه‎ مدیون موعظه‎ها و پندها و اندرزهای آن است‎. این مواعظ با گذشت صدها سال از آن‎، هنوز زنده و مؤثّر، و نفوذ و تأثیر آن به قدری است که دل‎ها را به تپش‎ می‎اندازد، و اشک‎ها را جاری می‎سازد. این مواعظ برای همیشه‎ی تاریخ‎، زنده و جاوید هستند، و در مقایسه با دیگر مواعظ شاعران عرب‎زبان و فارسی‎زبان‎، زیبایی بیش‎تری دارد؛ به طوری که اکثر شاعران و ادیبان بزرگ‎، از این مواعظ‎ دل‎انگیز، بهره‎ها برده‎اند.
 
 
8- زیباترین سکوت
 
 
          حضرت علی‎(ع) در نهج‎البلاغه از سال‎های سکوت خود به تلخی یاد می‎کنند، و آن را جانکاه و طاقت‎فرسا می‎خوانند، و دلیل آن را این‎گونه بیان می‎فرمایند:
«در اندیشه فرو رفتم که میان دو راه کدام را برگزینم‎؛ آیا با کوته‎دستی قیام‎ کنم‎، یا بر تاریکی‎ِ کور صبر نمایم‎؛ تاریکی‎ای که بزرگسال در آن فرتوت‎ می‎شود و تازه سال‎، پیر می‎گردد و مؤمن در تلاشی سخت تا نفس آخر واقع می‎شود. دیدم صبر بر همین حالت‎ِ طاقت‎فرسا، عاقلانه‎تر است‎. پس‎ صبر کردم‎، در حالی که خاری در چشم و استخوانی در گلویم بود1
 
1- نهج‎البلاغه‎، خطبه‎ی 3.
 
 
9- زیباترین شاهکار
 
 
          از دیدگاه علاّمه شهید مرتضی مطهّری‎، نهج‎البلاغه یک شاهکار است‎؛1
 
شاهکاری که با هیچ اثر ادبی دیگر قابل مقایسه نیست‎. هر ملّتی کم و بیش در میان‎ خود از نظر ادبی‎، آثاری دارد که برخی از آن‎ها شاهکار به شمار می‎رود.
          هر یک از این شاهکارها از جنبه‎ی خاصّی شاهکار است‎، نه از همه‎ی جنبه‎ها، و به عبارت صحیح‎تر: هر یک از این شاهکارها تنها در یک زمینه‎ی خاص و محدود توانسته‎اند هنرنمایی کنند و اگر از آن محدوده خارج شده‎اند، از آسمان به‎ زمین سقوط کرده‎اند. امّا نهج‎البلاغه شاهکاری است که در تمام زمینه‎های ادبی‎، عرفانی‎، فلسفی‎، عقیدتی‎، علمی و... بحث کرده است و متخصّصان هر رشته به‎ زیبایی و جامعیّت آن سخنان اعتراف کرده‎اند. همه جانبه بودن سخن و روح‎ حضرت علی‎7 مطلبی نیست که تازه کشف شده باشد، بلکه حدّاقل از هزار سال‎ پیش اعجاب‎ها را بر می‎انگیخته است‎.
 
1- سیری در نهج‎البلاغه / 22.
 
10- زیباترین پاسخ
 
          به جرأت می‎توان گفت که‎: نهج‎البلاغه‎، زیباترین پاسخی است که می‎توان از آن‎ در پاسخ به مشکلات عصر حاضر، استفاده کرد.
          نهج‎البلاغه‎، گنجینه‎ای است معنوی که هیچ‎گاه از طراوت و شادابی آن کاسته‎ نمی‎شود. انوار درخشان این کتاب شریف‎، آن‎چنان گسترده و جهان شمول است‎ که تمامی افراد بشر را شامل می‎شود. همه‎ی آزاداندیشان دنیا می‎توانند از این‎ سفره‎ی پر نعمت بهره بگیرند و دنیای بحران‎زده‎ی امروز را به ساحل نجات‎ برسانند. سخن حضرت علی‎(ع) چه از نظر صورت و چه از نظر معنا، محدود به‎ هیچ زمان و هیچ مکانی نیست‎؛ نهج‎البلاغه جهانی است و متعلّق به بشریّت است‎. نهج‎البلاغه‎، داروی دردهای انسان معاصر است که در مرداب شبهه‎ها و تردیدها غرق شده است‎.1
 
1- در این فصل از کتاب «حضرت علی‎(ع) مظهر زیبایی‎ها» اثر سیّدرضا باقریان موحّد استفاده شده است‎.

                                                                                                             منبع: پایگاه اطلاع رسانی نهج البلاغه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی