.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

سیّدرضی‎(ره‎) بر ساحل نهج‎البلاغه

سیّدرضی و خاندان او
 
 گردآورندة نهج‎البلاغه‎، سیّدرضی‎، دانشمند بزرگ اسلامی قرن چهارم هجری است‎-که در سال(359 هق‎) در بغداد متولّد شد.
 وی در دامان خانواده‎ای پاک پرورش یافت که هر دو از نسل مبارک امیرالمؤمنین‎اًعلی‎(ع) بودند. سیّدرضی‎، از کودکی به همراه برادرش «سیّدمرتضی‎» به تحصیل‎دانش پرداخت‎.
 او از هوش فراوان و نبوغ سرشاری برخوردار بود. وی با پشتکار فراوانی که‎«داشت در نخستین سال‎های جوانی به عنوان یک دانشمند برجستة اسلامی‎؟شناخته شد و مورد احترام دانشمندان بزرگ عصر خویش قرار گرفت‎.
 سیّدرضی‎، از ابتدای دوران جوانی‎، تحقیقات با ارزشی را در زمینة قرآن و علوم‎ااسلامی آغاز کرد و حاصل تلاش‎ها و تحقیقات وی‎، تألیف کتاب‎هایی بود که‎؛قرن‎هاست مورد توجّه دانشمندان جهان اسلام قرار گرفته است‎.
ذوق سرشار سیّدرضی در زمینة شعر نیز باعث شد که دانشمندان و شاعران‎امعاصر وی‎، از او به عنوان بزرگ‎ترین و بهترین شاعر عرب یاد کنند.
امّا آنچه نام او را در صحیفة سبز تاریخ برای همیشه جاودان ساخت‎، تألیفات واًتحقیقات و حتّی اشعار وی نیست‎، بلکه گردآوری مجموعه‎ای است که ما امروز آن‎…را به نام «نهج‎البلاغه‎» می‎شناسیم‎.
 سیّدرضی برای گردآوری نهج‎البلاغه‎، بیست سال تلاش کرد و سرانجام پس ازاًبررسی صدها کتاب و جمع‎آوری آثار پراکندة نویسندگان گذشته‎، که هر یک تنهااًبخش‎هایی از سخنان یا نامه‎های حضرت علی‎(ع) را در کتاب‎های خود بازگو کرده‎اًبودند، توانست در سال 4هه هجری‎، نهج‎البلاغه را در سه بخش تنظیم و به جهان‎علم و اندیشه معرّفی کند.
 هر چند که نهج‎البلاغه نیز دربردارندة تمام آثار امام علی‎(ع) نیست‎، امّا دربمقایسه با کتاب‎هایی که تا به حال در این زمینه گردآوری شده به مراتب کامل‎تر وباارزش‎تر است‎.
 سیّدرضی سرانجام پس از یک زندگی کوتاه‎، امّا پربار، در روز یکشنبه ششم‎ب‎محرّم سال (4ه6 هق‎) در سن‎ّ 47 سالگی در بغداد از دنیا رفت و بدن شریفش دربکاظمین کنار قبر امام کاظم‎7 به امانت دفن گردید. پس از مدّتی (طبق وصیّت‎)بپیکر پاک او و همچنین برادرش سیّدمرتضی را به کربلا انتقال دادند و در آنجا به‎بخاک سپردند؛ در حالی که با بر جای نهادن کتابی همچون «نهج‎البلاغه‎» تا ابد نامش‎/جاوید و یادش گرامی خواهد ماند.1
 
اساتید و تألیفات سیّدرضی
 
 اًعلاّه سیّدرضی‎، در رشته‎های مختلف علمی زمان خویش مانند تفسیر، فقه‎، ادب‎پ‎و... اساتید فراوان داشته و با روح تشنة علم و دانشی که داشته از خرمن دانشمندان‎اعصر خود خوشه‎ها چیده است و در نزد استادان بزرگ و ناموری همچون شیخ‎پ‎مفید، ابوعبداللَّه مرزبانی‎، ابوسعید سیرافی‎، هارون بن موسی‎َ تلُعّکبری‎، ابوعلی‎افارسی‎، ابوالفتح ابن جنی و... تحصیل علم نموده است‎.2
          هر چند همة آنچه از قلم ادیبانه و محقّقانة علاّه سیّدرضی تراوش شده‎، به‎پدست ما نرسیده و حوادث روزگار، برخی از آن آثار را از میان برده یا در کُنجی به
دست فراموشی سپرده است‎، امّا در میان آثاری که از سیّدرضی به دست آمده‎-عظمت علمی و وسعت اندیشه‎های او هویدا است‎.
 آثار او عبارتند از: (1) نهج‎البلاغه‎، (2) حقایق‎التأویل‎، (3) تلخیص البیان‎، (4)أخصائص الأئمه (خصائص امیرالمؤمنین‎)، (5) دیوان شعر و...3
 
شیخ مفید و خواب حضرت زهرا
 
شبی شیخ مفید در خواب می‎بیند حضرت فاطمه زهرا دختر گرامی‎ب‎پیغمبر دست کودکان خود امام حسن و امام حسین‎ را گرفت و به نزد وی‎ آورد و پس از سلام به شیخ فرمود:
          این دو، پسران من هستند، به آنان علم فقه و احکام دینی بیاموز!
          شیخ مفید پس از بیداری در شگفت ماند که این چه خوابی بود؟ فردای آن شب‎اکه شیخ مفید طبق معمول در مسجد «براثا» واقع در محلة شیعه‎نشین بغداد «کرخ‎»ب‎نشست و شروع به تدریس کرد، ناگهان دید بانویی با کمال وقار، در حالی که دست‎آدو کودک خود را در دست داشت وارد شد و به شیخ سلام کرد و گفت‎: من همسرپ‎طاهر ذوالمناقب هستم‎، و این دو کودک فرزندان من هستند. آنان را نزد شما آورده‎ام‎1تا علم فقه و احکام دینی را به ایشان بیاموزی‎!
 شیخ بزرگوار و مرجع عالیقدر شیعه از آن خواب و این تعبیر در شگفت ماند و درأدم گریست‎؛ سپس به احترام آن بانوی باوقار و دو کودک پاک سرشت او از جای‎ب‎برخاست و به مادرشان سلام کرد و خواب جالب خود را برای آنان نقل نمود. آنگاه‎ببا کمال اشتیاق و صفا و اخلاص‎، تعلیم و تربیت آنان را به عهده گرفت و در ارتقای‎پ‎آنان به مدارج عالی علمی و عملی همّت گماشت‎، تا آنکه هر دو برادر از نوابغ بزرگ‎ روزگار و علمای نامدار عصر به شمار آمدند.4
 
هدف سیّدرضی از گردآوری نهج‎البلاغه
 
سیّدرضی‎، خود دربارة انگیزة گردآوری نهج‎البلاغه می‎نویسد:
 در آغاز جوانی شروع به تألیف کتابی دربارة خصائص ائمّه‎ نمودم که مشتمل‎ابر سخنان برگزیده و سایر خصوصیّات ائمة دوازده‎گانه‎ بوده باشد. چون ازاخصایص امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب‎ فارغ شدم و در بخش آخر تنها کلمات‎ب‎کوتاه آن حضرت را نوشته بودم‎، برخی از دوستان آن را دیدند و بسیار پسندیدند.اسپس از من تقاضا کردند که خطبه‎ها و نامه‎های آن حضرت را هم اضافه کنم‎. آنان‎آمی‎دانستند که چنین کتابی از لحاظ فصاحت و بلاغت و گوهرهای درخشان ادب‎اًعربیّت بی‎مانند خواهد بود. زیرا امیرالمؤمنین ‎(ع) سرچشمة فصاحت و زادگاه‎اًبلاغت است‎. قواعد زبان عربی را او تأسیس نموده و خطبا و گویندگان بلیغ ازاًسخنان او تبعیّت کرده و کمک گرفته‎اند. او پیشتاز کاروان بلاغت و دیگران به‎ب‎دنبالش‎. اثر علم الهی و رایحة منطق نبوی در کلام او مشهود است‎. من هم تقاضای‎ت‎ایشان را پذیرفتم‎، و این کتاب را نوشتم و نامش را «نهج‎البلاغه‎» گذاشتم‎5
 
گردآورندة نهج‎البلاغه از دیدگاه دانشمندان
 
1- علاّه امینی‎، صاحب الغدیر:
او (سیّدرضی‎)، پیشوایی است از پیشوایان علم و حدیث و ادبیّات‎؛ قهرمانی است‎آاز قهرمانان دین‎، دانش و مذهب‎. او نخستین کسی است که به احراز میراث‎اگذشتگان در دانش‎، روحیّات پاک‎، فکر و نظر صائب‎، عزّت نفس و آگاهی در لغت واًادب موفّق گشته و دارای اصالت در حسب و نسب است که از نوادگان شجرة نبوی‎؟و از شاخه‎های پربار ولایت علوی است که بدان شرف معطوف و در مجد وبعظمت از زیتونة زهرا و آخرالامر وارث سیادت و بزرگی امام کاظم‎(ع) است و دیگرافضائل‎، که قلم را یارای بیان و نگارش همة آن‎ها نیست‎.6
 
2- سیّدمحمّدباقرخوانساری‎، مؤلّف «روضات‎الجنّات فی‎احوال‎علماوسادات‎»:
تاکنون چشم زمانه در آنچه انسانی از انسان کاملی می‎خواهد، به مانند اوأ(سیّدرضی‎) را ندیده است‎. ستایش خدایی را که جز عصمت و امامت‎، همه گونه‎ب‎مقام و اوصاف به او عطا کرده است‎، و او را در روز قیامت بر تمامی مردم حجّت‎بخود قرار داده است‎. جایگاه او در وثاقت و جلالت‎ِ قدر مشهورتر از آن است که ذکرشود 7.
 
 3 - سیّدمحسن امین‎، صاحب کتاب «اعیان الشّیعه‎»:
رضی‎، ادیبی برجسته و فقیهی متبحّر و متکلّم و مفسری پرمایه بوده است ‎8
 
4- حضرت آیت‎ا... خامنه‎ای‎، مدظله العالی‎:
البته قبل از آن که سیّدرضی به آن کار دست بزنند، خطبه‎ها و کلمات و نوشته‎های‎آآن حضرت در کتاب‎های حدیث و تاریخ به صورت پراکنده یافت می‎شد، ولی به‎اًاین صورت تدوین شده و جمع‎آوری شده نبودند و کسانی هم قبل از سیّدرضی این‎اًکار را به یک نحوی شروع کردند؛ منتهی نه به صورتی که سیّدرضی انجام داد.پبنابراین ما مرهون زحمت و ابتکار این عالم بزرگوار هستیم که نهج‎البلاغه را برای ماباقی گذاشت‎.9
 
5- ابن ابی الحدید، در شرح نهج‎البلاغه‎اش می‎نویسد:
او (سیّدرضی‎) دانشمندی ادیب و شاعری روشنگر، در شعر از نظر تعبیرات وأجمله‎بندی زیبا و از نظر معنی عمیق‎، و در قسمت‎های مختلف سخن و شعر، قوی‎بو نیرومند بود. به هر کدام از فنون شعر و سخن می‎پرداخت افراد را در شگفتی قرارأمی‎داد. در عین حال‎، نویسنده‎ای بزرگ‎، مردی عفیف‎، شریف‎النفس‎، بلندهمّت وسخت پای بند به دستورات دینی و قوانین آن بود... .
          رضی‎؛ قرآن را در اندک زمانی پس از گذشت سی سال از عمرش‎، حفظ کرد وباز فقه و فرائض با بخشی زیاد آشنایی پیدا کرد و آن مرحوم‎، عالمی ادیب و شاعری‎ شگفت و ماهر بود.10
 
6- دکتر زکی مبارک‎:
شریف‎رضی‎، در جهان ادب با دشوارترین بدرفتاری‎ها روبرو شد و اگر دیوان شعر اوپ‎به زبان فرانسوی یا انگلیسی یا آلمانی بود، اهل این زبان‎ها صدها کتاب پیرامون آن‎5می‎نوشتند و ده‎ها مجسمه برایش می‎ساختند.11
 
 
پی نوشت ها :
 
   1- پندهای کوتاه از نهج‎البلاغه‎، هیئت تحریریة بنیاد نهج‎البلاغه‎، ص 7، (با تلخیص و تصرّف‎).
2- یادنامه علاّه شریف رضی‎، سیّدابراهیم سیّدعلوی‎، ص 24.
3- همان‎، مقدّمه‎.
4- سیّدرضی مؤلّف نهج‎البلاغه‎، علی دوانی‎، ص 24، چاپ جامعة مدرّسین‎.
5- مقدّمة نهج‎البلاغه سیّدرضی‎(ره‎)، (با تلخیص‎).
6- مقدّمة یادنامه علاّه شریف رضی‎.
7- همان‎.
8- همان‎، ص 128.
9- نهج‎البلاغه از دیدگاه مقام معظّم رهبری‎، ص 24.
10- مقدّمة یادنامة علاّه شریف رضی‎، ص 128.
11- عبقریه‎الشریف الرضی‎، ج 1، ص 19.

سیمای نهج البلاغه / ص 66- 61 / انتشارات تاریخ و فرهنگ
نویسنده:محمد مهدی علیقلی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی نهج البلاغه
   

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی