.:: نهج البلاغه ::.

نهج البلاغه ،گوهر بی نظیر دریای معنویت است که تحصیل و بره مندی از این گوهر موجب سعادت دنیا و آخرت می شود. ( به پایگاه تخصصی نهج البلاغه .......)
.:: نهج البلاغه ::.

جاذبه و بلنداى کلام امام على علیه‏السلام چون قرآن، دل آدمى را روشنى بخشیده و اندیشه را جهت داده و روح را فرح مى‏ نماید .( به عقیده حاج میرزا على آقا شیرازى) نهج‏ البلاغه پرتوى پرفروغ از قرآن و ترجمان آن است و تراوش روحى ملکوتى است که به حق عبدالله بود و اثرى است مفید و سازنده براى بیدار نمودن خفتگان در بستر غفلت دارویى است‏براى شفاى آنان که به بیماریهاى دل وامراض روان مبتلایند و مرهمى است‏براى افرادى که از دردهاى فردى و اجتماعى در تب و تاب هستند و... .


به این سایت رأی بدهید

عمار کجاست ؟

بخشى دیگر از همان خطبه آگاه باشید ، پشت کرد از دنیا آنچه روى آورده بود و روى آورد آنچه پشت کرده بود ( نیکبختى‏ ها رفت و بدبختى ‏ها فرا رسید ) و

بندگان نیکوکار خداوند ، از دنیا کوچ کردند .

برادران ما که در صفین ، خونهایشان بنا حق ریخته شد ، هرگز زیان نکردند زیرا دیگر زنده نیستند تا شرنگ تلخ و نارواى اندوهها و ناروائیها را بیاشامند .

کجایند برادرانم که طریق شهادت را برگزیدند و براه حق رفتند ؟

کجاست عمار ؟ کجاست پسر تیهان ؟ و کجاست ذوالشهادتین ( خزیمه بن ثابت انصارى ) و کجایند همانندان آنها که با مرگ پیمان بستند و سرهاى بریده‏شان را براى تبهکاران بارمغان بردند ؟


کار خدا و مردم


کارهائى در امر حکومت هست که ناچار خودت باید به انجام رسانى از جمله پاسخگوئى به برخى نامه‏هاى کارگزارانت که از عهده دبیران بیرون است و آنها قدرت تصمیم و توان اجابت ندارند ، یا برآوردن بعضى نیازهاى مردم که همکاران و مسئولان برجسته‏ات از انجام آن‏ها ناتوانند .

کار هر روز را همان روز بپایان رسان و بروز دیگر مگذار ، که براى هر روز وظیفه و کارى است ، و بهترین گاههاى روز و برترین بخشهاى اوقات خویش را براى نیایش بدرگاه خداى ، بکار بند ، اگر چه همه وقتها اگر نیت انسان پاک باشد و مردم از آن آسایش یابند در راه خدا بکار میرود .

و باید زمانى را که خالصانه براى خداى صرف میکنى در انجام فرائضى که مخصوص خداست بگذرانى ، پس در شبانه‏روزت نیروى بدنى خویش را براى پرستش خداوند بکار گیر و کوششى فراوان براى نزدیکى خدا ایفا کن آنچنانکه کمى و رخنه و ریائى در آن نباشد و پیکرت در راه پرستش برنج آید ، و هرگاه خواستى با مردم نماز بگزارى نه آنرا بدرازى بجاى آور نه با کوتاهى تباهش کن ، زیرا گروهى هستند که به جهت بیمارى و یا گرفتارى توانائى خواندن نمازهاى دراز را ندارند و من هنگامى که به یمن میرفتم از پیامبر خدا که درود پروردگار بر او باد پرسیدم ، چگونه با مردم نماز بگزارم ؟

فرمود ، همچون ناتوان‏ترینشان با آنها نماز بگزار و با مومنان مهربان باش .

کارهایتان را بسنجید

از خطبه‏ هاى امام ستایش خدائى را سزاست که بدون آنکه بچشم دیده شود شناخته شود و آفرینش را بى ‏آنکه بیندیشد بیافریند ، خدائى که همیشه پایدار بوده و همواره برقرار است ، از آنگاه که آسمان و برجهاى استوارش نبود و نه دریائى آرام و نه کوه پردامنه و نه بیابان فراخ و نه زمین گسترده و نه آفریده‏هائى پرتوان هیچکدام وجود نداشتند او نو پرداز آفرینش و میراث بر هستى و خداوند و روزى‏رسان آفریدگان خویش است .

خورشید و ماه بفرمان او میگردند و هر تازه‏اى کهنه و هر دورى به اراده او نزدیک میگردد روزى مردم را پخش میکند و از آثار و کردارشان آمار میگیرد نفسهائى را که برمى‏آورند مى ‏شمارد و از چشمهاى خیانتکار و آنچه در دلها میگذرد آگاهست ، جایگاه انسان را در رحم مادر و پیدایش و سیر آن را تا آخرین روز روزگارش مى ‏شناسد ، با مهربانى گسترده‏اى که دارد دشمنانش را بسختى کیفر میدهد و با خشم فراوانى که دارد رحمت گسترده‏اش را بر دوستانش میگستراند ، دشمنش را در هم مى ‏شکند و نافرمانش را واژگون مى‏کند و هر که را از او دورى جوید خوار میگرداند و بر مخالفانش چیره میشود .

هر کس بر او توکل کند کفایتش میکند و بهر کس از او چیزى بخواهد مى‏ بخشد و هر که به او وامى دهد وامش را مى ‏پردازد و سپاسگزاران را پاداش نیکو میدهد ، اى بندگان خدا ، کردار خویش را پیش از آنکه در ترازوى رستاخیز بسنجند ، خود بسنجید و بحساب کارتان بیش از حسابرسى آخرت برسید و پیش از آنکه پنجه مرگ گلویتان را بفشارد ( در طاعت خدا ) نفس بکشید و قبل از آنکه شما را بگودال مرگ بکشانند بفرمان خدا آئید و بدانید کسى که بکمک جان خویش نشتابد و در نهاد خود پند آموز و باز دارنده‏اى نداشته باشد هرگز از دیگران نمى ‏تواند پندى بیاموزد و از کار زشت باز ماند .

منبع:سایت balaghah.net

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی